مقالات و پژوهش ها

استراتژي هاي مختلف مراحل دوره عمر محصول گردشگری

maghaleh

مرحله معرفي : در اين مرحله محصول گردشگری براي اولين مرتبه به بازار عرضه مي شود. فروش به کندي افزايش مي يابد و سودي وجود ندارد، يا بسيار ناچيز است. علت کندي افزايش فروش، ناآشنايي مصرف کنندگان با محصول گردشگری و علت عدم سود، هزينه هاي زياد بازاريابي و سرمايه گذاري است. در اين مرحله، هدف بازاريابي تشويق و ترغيب مصرف کنندگان به استفاده از محصول است و چون محصول گردشگری عرضه شده رقيبي ندارد، هزينه هاي ترفيع فروش و تبليغ اغلب به ايجاد تقاضا براي خود محصول اختصاص مي يابد نه مارکي مشخص. در اين مرحله، تبليغات جنبه آگاه کننده دارد. استفاده از استراتژي قيمت بالا ممکن است براي جبران هزينه هاي اوليه تهيه محصول گردشگری ، يا بهره گيري از عدم حساسيت مصرف کنندگان اوليه در مورد قيمت صورت گيرد. با اين حال تعيين قيمت بالا ممکن است رقبا را ترغيب کند تا وارد بازار شوند، زيرا فرصت خوبي است براي کسب سود بيشتر. براي جلوگيري از ورود رقبا شرکت مي تواند از استراتژي قيمت پايين استفاده کند. اين امر باعث مي شود سهم بازار بيشتري به دست آورد، اما هنگام اتخاذ اين استراتژي بايد هزينه ها با دقت کنترل شود

يک شرکت، مخصوصا هنگامي که پيش آهنگ بازار باشد، بايد در انتخاب استراتژي عرضه محصول گردشگری جديد، نهايت دقت را به عمل آورد. شرکت بايد به اين امر توجه داشته باشد که استراتژي اوليه، نخستين مرحله برنامه بازاريابي بزرگتري است که براي دوره کامل حيات محصول گردشگری تهيه مي شود. اگر پيش آهنگ بازار از استراتژي عرضه محصول گردشگری براي دستيابي به سود کلان استفاده کند، عملا منافع مطلوب بلندمدت خود را فداي سود نه چندان مطلوب کوتاه مدت کرده است. با حرکت به طرف مراحل بعدي چرخه حيات محصول گردشگری ، شرکت پيش آهنگ بازار بايد مرتبا در قيمت محصول، تبليغات و ساير استراتژي هاي بازاريابي محصول جديد تجديدنظر کند. شرکت پيش آهنگ فقط زماني موفق مي شود رهبري خود را در بازار حفظ کند که از همان آغاز، برنامه ريزي صحيحي داشته باشد.

مرحله رشد : اگر محصول گردشگری جديد موفق شود به نياز بازار پاسخ دهد، وارد مرحله رشد مي شود و فروش با سرعت بيشتري افزايش مي يابد. خريداران قديمي، به خريد خود ادامه مي دهند و خريداران بعدي نيز به تبعيت از آن ها، مخصوصا اگر تبليغات دهان به دهان مطلوبي نيز درباره محصول گردشگری در ميان باشد، شروع به خريد محصول جديد مي کنند و به صورت تصاعدي، تعداد خريداران روز به روز افزايش مي يابد. در اين مرحله به دليل سود نسبتا خوبي که وجود دارد، مرتبا بر تعداد رقبا اضافه مي شود. رقباي جديد هر کدام محصول خود را با ويژگي جديدي به بازار عرضه مي کنند و بدين ترتيب، بازار گسترش مي يابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا