گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی برای گردشگران خارجی و ارائة مدل بازار هدف

 بررسي مهم ترين جاذبه هاي طبيعي ورزشي مؤثر بر توسعة گردشگري ورزشي كشور از ديدگاه كارشناسان ورزشي و گردشگري

نام اثر : بخش‌بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائة مدل بازار هدف

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان:

1سید رضا موسوی گیلانی؛ 2حسن اسدی؛ 2سید نصراله سجادی    
1استادیار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
2دانشیار دانشگاه تهران

چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بخش‌بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائة مدل بازار هدف است. ابزار این پژوهش پرسشنامة محقق‌ساخته‌ای شامل 53 سؤال بود که پس از تأیید روایی و پایایی (93/0 = ?) در میان 710 نفر از شرکت‌کنندگان خارجی در رویداد ورزشی بین‌المللی و مسابقات دهة فجر سال 89 – 1388 از 53 کشور دنیا توزیع و توسط 475 نفز از آنان تکمیل شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ‌های انگلو، اروپای لاتین، اروپای شرقی، عرب، آسیای جنوبی، آسیای کنفوسیوسی و آسیای مرکزی از نظر بازار گردشگری ورزشی، بیشترین علاقه را به جاذبه‌های مرتبط با مسابقات و رویدادهای ورزشی دارند (65/97 درصد). با بهره‌گیری از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم‌افزار لیزرل، 80/8 پنج جاذبة مورد علاقة گردشگران ورزشی به بازار گردشگری ورزشی از حیث جاذبه‌های
طبیعی – ورزشی مشخص شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، چهار عامل شامل جاذبه‌های مرتبط با کوهستان و برف (با مقدار ویژة 87/6)، جاذبه‌های مرتبط با ورزش‌های آبی و ساحلی (با مقدار ویژة 85/1)، مسابقات و رویدادهای ورزشی (با مقدار ویژة 42/1) و جاذبه‌های مرتبط با بیابانگردی و کویرنوردی (با مقدار ویژة 19/1) به‌عنوان مدل بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی تعیین شد. یافته‌ها نشان داد که به‌طور کلی چهار عامل مدل اکتشافی، 95/62 درصد بازار هدف گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی را تعیین و پیش‌بینی می‌کند.

بخش‌بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائة مدل بازار هدف بخش‌بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائة مدل بازار هدف

واحد آموزش انجمن گردشگری ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا