مدل توسعه ملي گردشگري
مدل توسعه ملي گردشگري
مدل توسعه گردشگري در مقياس ملي دو اصل «انتشار سلسله مراتبي» و «انتشار مسري» را بكار ميگيرد.
اثرات اين دو اصل در ارتباط با صنعت گردشگري عبارتند از:
تمركز فعاليت گردشگري در نواحي شهري را ميتوان به گونه انتشار سلسله مراتبي مشاهده كرد. مشاهده نشان ميدهد كه بزرگترين شهر يك كشور معمولاً به عنوان دروازههاي اوليه براي جذب توريستها عملكرد دارد. به دليل عملكرد غالب، شامل مكانها و رويدادهايي است كه براي توريستها جالب توجه است. شهر غالب معمولاص اولين ناحيه براي ميزباني گردشگري بينالمللي است. همچنين مانند يك آهنربا براي توريستهاي ملي مورد استفاده قرار ميگيرد. هرچه سلسله مراتب شهري يك كشور تكامل پيدا كند، جاذبههاي توريستي به سطوح پايينتر منتقل ميشود. فرآيندي كه به وسيله پيشرفت در سيستم حمل ونقل تسريع پيدا ميكند و سلسله مراتب شهري را يكپارچه ميسازد. فعاليت گردشگري به عنوان يك «صنعت محركه» به گسترش سلسله مراتب شهري و توسعه شهري كمك ميكند.
اثرات انتشار مسري به دنبال اثرات انتشار سلسله مراتبي به دو طريق حاصل ميشود:
الف) با رشد شهرها، بازارهاي محلي توريستي رشد ميكند. اين منجر به توسعه حوزههاي نفوذي فراغني در اطراف اين شهرها ميشود. با رشد شهرها، نواحي فراغني حومه شهرها هم گسترش پيدا ميكند.
ب) نوع دوم انتشار مسري زماني رخ ميدهد كه سفرهاي توريستي شامل سفراي روزانه به نواحي اطراف است.
بطور كلي، زماني كه جامعهاي توريسمگرا ميشود، جوامع نزديك، فرآيندي مشابه را طي ميكنند. تجربه نشان ميدهد كه خطوط زميني معمولاً انتشار مسري را تسهيل ميبخشند و خطوط هواپيمايي معمولاً انتشار سلسله مراتبي را تسهيل ميبخشد.
در مدل فرضي، يك مدت زماني 10 ساله براي هر دوره در نظر گرفته شده است.
زمان صفر: اولين مرلحه در فرآيند تكامل صنعت گردشگري است، كه تعدادي توريست ملي و محلي وجود دارد و نشاندهنده مرحله «وارد شدن» است. فعاليتهاي گردشگري در پايتخت و در دروازه اصلي وجود دارد.
زمان 1: در اين مرحله نفوذهاي فراغتي اطراف شهر پايتخت تشكيل ميشود كه نوع فعاليت بستگي به پتانسيلهاي پايتخت دارد يا نتيجه يك استراتژي قطب رشد سنجيده.
زمان 2: حوزه نفوذ فراغتي شهر غالب (به گونه مسري گستردهتر ميشود. صنعت گردشگري به عنوان يك فعاليت اصلي مطرح ميشود و در شهرهاي ثانويه گسترش پيدا ميكند (به گونه سلسله مراتبي)
زمان 3: الگوي شناخته شده در زمان 2 تداوم پيدا ميكند. حوزههاي نفوذ فراغتي گسترش پيدا ميكند و مكانهايي جديد وارد فعاليت توريست ميشوند و مكانهاي رده چهارم به عنوان مكانهاي توريستي شناخته شده و وارد عمل ميشوند.
زمان 4: گسترش ادامه پيدا ميكند. توسعه در امتداد كريدورهاي ارتباطي گسترش پيدا ميكند.
واحد آموزش انجمن گردشگری ورزشی